Logo sommerfugl

søndag den 12. august 2007

Mediernes dækning af retssagen omkring min kærestes selvmord

Da jeg synes at sagen fortjener at blive dokumenteret for offentligheden, har jeg samlet forskellige klip fra aviser og TV sammen. De kan ses her:
http://tosommerfugle.googlepages.com/aviser

Derudover har de fleste aviser haft en basal dækning, ud fra nyhedstelegrammerne. F.eks. Politiken: 1, 2.

Et udvalg af artiklerne:


Ekstra Bladet
B.T.
Jyllands-Posten
DR
DR P4
Sjællandske
TV2 Øst
Information
Ritzau

Dækningen har sådan set mange unøjagtigheder og direkte fakta-fejl omkring nedturen og forløbet af de sidste timer. Det er jo hvad der sker når journalisterne har meget få fakta. De prøver at fylde hullerne ud, og må tage fantasien til hjælp. Faction. Det forstår jeg godt. Men en læser der ser det som en nogenlunde dækkende beskrivelse går galt i byen.

Jeg er medskyldig i dette, fordi jeg afholder mig fra at udpensle tragediens udvikling. Det ville være uværdigt. Dem som har hørt mest er naboer, pårørende, politiet, forsvarer, anklager, dommerne og journalisterne i retten. De har oplevet mig fortælle, og har troet mig. Ikke engang anklageren satte spørgsmålstegn ved min troværdighed.

Jeg gjorde det rigtige.Derfor tager jeg det også meget roligt med det forvirrende billede, som kommer ud af at samlæse mediernes udlægninger. Det er ikke vigtigt. Det vigtige er at det etiske dilemma var et faktum. Et fornuftigt selvmord, som hun måtte have fri til. Alt andet havde været umenneskeligt.

Og jeg tror at det er lykkedes medierne at formidle dette budskab. Tak.

0 comments:

Logo sommerfugl