Logo sommerfugl

søndag den 16. december 2007

På vankelmodighedens bekostning

På Sherry.dk berettede Charlotte Holst om sin fars død af lungekræft. Et pluk fra Død eller uværdig:

Skriget (udsnit)
Og smerterne, som konstant gnavede i ham, på trods af morfin insprøjtninger. Han tiggede sygeplejersken om at dø den nat. Han fik en cocktail (stesolid og morfin) indsprøjtning til, for at hjælpe på smerterne... Han holdt trofast min mors og min hånd, sagde farvel til os og vi fik alle sagt de ting der skulle siges.... og da han vågnede op efter 1½ times dans på blomster og så at han stadig var i live og at freden og roen kun var en illusion, har jeg aldrig set så stor skuffelse hos noget menneske. Han bad om endnu en indsprøjtning, og sygeplejersken kunne kun sige, at det måtte hun ikke give ham. Fordi det ville være Aktiv Dødshjælp og det er forbudt i dette land....! Min far var prisgivet til en langsom smertefuld død, efter et langt smertefuldt sygdomsforløb, som ikke kun stjal hans kræfter og liv, men som også i sidste ende fratog ham hans værdighed fuldstændigt.
Kort før sin død slog han om sig med armene i smerter og panik, med et luftløst skrig på ansigtet. Nej, han fik ikke lov at slippe for noget. Sådan kan døden også være. Virkelighedens fakta kan være barske.
Min far døde en tidlig februar morgen år 2000. Min far døde skrigende af smerte, og af angst...fordi han reelt blev kvalt... nu siger man jo, at den værste måde at dø på, er at blive kvalt...ikke at kunne få luft. Og underligt nok, så tror jeg på det. For til den dag jeg selv dør, vil jeg kunne se hans opspilede øjne, frygten og smerten i dem...samt skriget på hans ansigt. Skriget som ikke havde nogen lyd på.....fordi der ingen luft til at støde det ud af halsen var. Panikken der var i ham fordi han slog ud til højre og venstre med arme så tynde så jeg kunne spænde om dem med tommel og pegefinger.
Det er meget nemt at følge Charlotte, når hun synes at kategoriske modstandere af aktiv dødshjælp (eutanasi) skulle have en sådan oplevelse med for at have baggrund for at være fordømmende.
Og her er jeg så, med et brændende spørgsmål .....hvem understår sig i, at sige at Aktiv Dødshjælp er en synd? At Aktiv Dødshjælp ikke skal være en mulighed?? Hvis de personer som mener dette, selv har holdt sin elskede der skrigende gled ind i døden efter flere dages absolut lidelse....ok, så lad os snakke, fordi så er der grobund for at de har ret til at have deres fordømmende mening.......

På den anden side lyder det dog som et tilfælde hvor det havde været lovligt for behandlerne at dræbe faderen med en overdosis morfin, når blot det blev kaldt for en utilsigtet bivirkning af smertelindring til en terminal patient. Mange ansatte er i det mindste villige til at være hyklere, når det kræves for at være menneskelige. Ikke alle.

Heldigvis er det sjældent at døden bliver så nådesløs som i denne historie, normalt er der mulighed for at forløbet kører på en anstændig måde. Men der er tilfælde hvor det eneste anstændige er at kunne beslutte at det skal være nu.


0 comments:

Logo sommerfugl