Logo sommerfugl

fredag den 25. juli 2008

Den smukkeste morgen

Vandglas
For netop to år siden gik jeg mig en tur i en tindrende smuk sommermorgenstund. Duggen perlede, solen var endnu ikke stået op, ingen lyde ud over fuglenes sang. Ingen sommerfugle, ud over i mine tanker.

Min allerkæreste Ingelise lå i sin seng, jeg havde mærket efter at hun var død, i den smukke sommernat. Ikke det store drama, hun gjorde hvad hun desværre måtte gøre, vi havde givet slip på hinanden i ro og afklarethed. Nogle fredelige dage hvor vi simpelthen fortsatte med at have det godt sammen; så godt som muligt. En smuk afsked. Stille og roligt. Og en ekstrem oplevelse.

Hun havde bedt mig huske hende for det gode, de rigtig mange lyse timer vi havde haft sammen. Fokus på det smukke i livet. Og jeg vedtog med mig selv at jeg ikke ville leve i vrede over nogle ting der var sket - ikke være en bitter mand. Udleve det lyse.

Et billede fra dagen før:

Hvilende sommerfugl

Den virkelige sommerfugl var fløjet videre, på sine intakte vinger, i den smukke sommerdag.

Hvad klokken præcis var den morgen, så jeg ikke. Jeg har valgt et tidspunkt til dette indlæg, med cifre der visuelt kan tolkes symbolsk. Måske noget med helhed, sommerfugle, hjerter og uendelighed. 03:38

God morgen, Danmark. Sommerfuglemorgen.

Morning butterfly

8 comments:

Anonym sagde ...

Her er sagt, hvad der skal siges
Så smukt, at jeg bare ser, nemmer og intet andet aftryk efterlader mig end

KNUS

tosommerfugle sagde ...

Mange tak :-) og nyd den smukke dag.

Lizelotte sagde ...

Solskinnet i dag er symbolsk. Hvis jeg troede på et liv efter døden, ville jeg sige at Ingelise havde sendt det til dig.

Det gør jeg ikke, men tanken er smuk nok til at dele.

Det væsentlige er at have et liv før døden.

tosommerfugle sagde ...

Tak for den smukke tanke. :-) Jo.

Mit næste blogindlæg kommer til at handle om noget der skete i nat, en ganske lille symbolsk begivenhed, helt tæt på, nok til at jeg ville føle den som et bevis hvis jeg troede på et liv efter døden. Endnu et sammentræf som traf.

Helt enig i væsentligheden af at have et liv før døden. Min filosofi er at det ikke gør nogen forskel hvis der alligevel er et liv efter døden. Det handler jo stadig om at få noget godt ud af dette liv; ikke ofre det, ikke plage sig selv.

Marian sagde ...

Jeg har lige lyttt til et interview med Larry Dossey, hvor han sigr, at tankn om den fysiske døds endelighed i forhold til hele vores væren udspringer af forestillingen om, at alt liv kun og udelukkende er af biologisk, fysisk natur. Er det?

Jeg tror, "den virkelige sommerfugl" flyver "videre, på sine intakte vinger", og flyver og flyver...

tosommerfugle sagde ...

Før spørgsmålet "hvad er liv" har et klart svar, er det jo lidt tidligt at afgrænse om det udelukkende er et biofysisk fænomen. ;-)

Min opfattelse er nok mest at kroppens "apparat" er en forudsætning for det liv, der "er" i den. Biofysikken kan ikke forklare eller udpege begrebet liv, ligeså lidt som et mikroskop hjælper med at svare på om noget er god kunst eller ej.

Jeg prøver at undgå at begrænse mit verdensbillede til det målbare, at have et åbent sind derudover. Der skal dog noget til for at overbevise mig om fænomener som jeg ikke kan se en konkret mulighed for at forklare.

Og jeg har ikke oplevet noget som har fået mig til at tro på en sjæl som en slags væsen med en eksistens før og/eller efter kroppen. Jeg har tværtimod set rigeligt med tilfælde hvor forsøg på at påvise noget er slået fejl, kunnet modbevises eller forklares. Deriblandt en del svindlere. Selvfølgelig beviser afsløring af svindlere ikke noget, men jeg bliver jo "nødt" til at starte på et skeptisk grundlag, dermed også tanken om at en udøver kan mene og tro det helt ærligt, og ikke selv se en mere dagligdags forklaring i et fænomen.

Anonym sagde ...

<3 Knus

tosommerfugle sagde ...

Kram <3 :-)
33

Logo sommerfugl