Logo sommerfugl

søndag den 8. marts 2009

Kom bare nærmere

Come a little closer - Funeral services Bergemann & Sohn
Come a little closer
Funeral services Bergemann & Sohn

Dette billede er fup, konstrueret for at være provokerende sjovt. Spiller på selvmordsmetoden med at kaste sig ud foran et tog, som reklame for et bedemandsfirma.

Et nærmere eftersyn viser at teksten "Come a little closer" og bundkanten af plakaten ikke følger billedets perspektiv, men peger nedad i forhold til linierne i fliserne bagved. Sjusk. Selv om det vel kan tænkes at et tysk firma ville lave en reklametekst på engelsk, virker det ret påfaldende at firmanavnet "Funeral services Bergemann & Sohn" står på engelsk. Det er også overraskende at en bedemandsforretning i Berlin ville reklamere på metrostation Messehallen, U2 i Hamborg. Billedet er genkendt derfra, selv om navnet er fjernet fra de lyse pletter henad fliserne over midten.

Kort sagt, et tydeligt konstrueret billede. Men de er da en fiks pointe, med en bevidst provokation. Og for et firma, der faktisk findes.

Kommen Sie doch näher - Bergemann & Sohn Bestattingskultur
Kommen Sie doch näher
Bergemann & Sohn Bestattingskultur

Her har vi så originaludgaven. Tydeligvis ville nogen beskytte de kun engelsktalende for at skulle forholde sig til et billede med tysk tekst. Altså måtte billedet laves om, ligesom mange film bliver for at kunne sælges i USA. Nu hænger billedet bedre sammen, og passer også visuelt med metrostation Schwarzkopffstraße i Berlin.

Det lykkedes at vække opmærksomhed, og få et par reklamenævn til at kritisere plakaten for at opfordre til selvmord. At en sådan reklame var "helt malplaceret". At bedemandserhvervet måtte frarådes at reklamere, temaet egner sig ikke dertil. Indehaveren af Bergemann & Sohn var dog godt tilfreds med den vakte opmærksomhed, og over 90% positive tilbagemeldinger.

Tabuer om døden kan godt brydes, selv i Tyskland.

Kommen Sie doch näher - billede af billede


4 comments:

Anonym sagde ...

Hvordan begår man det perfekte selvmord?

Med mindst gene for en selv og ikke mindst alle andre.

Anderledes formuleret, hvordan dræbte du din "veninde"?

tosommerfugle sagde ...

Jeg tror at der er forskellige kriterier for hvad "det perfekte selvmord" er. Det kan f.eks. afhænge meget af hvilke metoder der, for den enkelte, ses som acceptable. Hvilke midler der er tilgængelige. Af den fysiske tilstand, altså svækkelse kontra kræfter.

Jeg har et blog indlæg Gør-det-selv dødshjælp, som kommer ind på emnet, og hovedsageligt anbefaler bogen "Final Exit" af Derek Humphry. Ud over metoder, kommer den også ind på andre praktiske overvejelser, som er værd at have i betragtning.

På det senere er der flere som er begyndt at anbefale en anden strategi. Se blog indlæg Er det slemt at dø af sult og tørst? Metoden skulle ikke være så slem som den lyder ... En fordel ved metoden er at det tager et stykke tid, og derved også kræver en stor vedholdenhed. Det er jo relativt "omkostningsfrit" at fortryde undervejs.

Hvad min kæreste angår, var det selvmord, hvor hun netop ikke ville involvere mig til at anskaffe egnede midler. Det blev med piller og plastikpose. En metode, der har rigeligt stor risiko for at gå galt, hvis pillerne ikke er meget stærke. Så jeg vil ikke kalde det for en "perfekt" metode, men der er da en del som har givet sig selv dødshjælp på den måde. Hvis det ikke lykkedes, er der risiko for at kroppen (og hjernen) skades mere eller mindre.

Anonym sagde ...

Hej
Da teksten stod på tysk kom jeg til at tænke på en kampagne i tyskland og googlet efter billede og fandt et link til et par af billederne:

http://www.flickr.com/photos/peterihlenfeld/5821647900/in/photostream/


http://www.flickr.com/photos/peterihlenfeld/5821588722/in/photostream/

Elsker at læse din blog, og finder hele tiden noget nyt jeg ikke har læst endnu

tosommerfugle sagde ...

Kampagner med slaw i bruges jo netop ofte til at fange opmærksomhed. Jeg er dog lidt tilbøjelig til tilbageholdenhed når budskabet er en abstrakt "risiko", i stedet for at komme med et illustrativt hint om hvor far, bedstefar eller mor havde opmærksomheden, når den ikke var på trafikken.

Men da kampagnen kommer fra forsikringsselskaber, er det såmænd ganske logisk at de mere fokuserer på "risiko", end på undgåelige årsager. Den krasse sandhed er at de tjener flere penge når antallet af sager er stort end når det er lille.

Derfor er deres fokus at sørge for at sælge budskabet om "farlighed", og gøre det til et behov for forsikringer. Det er deres forretningsmodel, også selv om de på det kraftigte ville afvise den kyniske vinkling.

Og tak for de pæne ord :-)

Logo sommerfugl