Logo sommerfugl

mandag den 8. juni 2009

Den gamle gartner planted' smil og solskin

Når jeg ser på skønne blomster
dukker svundne minder frem
Om den gamle milde gartner
i mit fjerne barndomshjem
Jeg skal aldrig, aldrig glemme
denne dybe rene stemme
Jeg har elsket den engang
og jeg lytted' når han sang
Plante smil og plante solskin
plante sang i alle sind
Skabe hverdag om til fest
og lukke lys og glæde ind
Smil og sang og mange blomster
groede frem af havens jord
Fra de høje grønne birke
lød et muntert fuglekor
Det var eventyrets rige
for en lille bitte pige
Dagen var så lys og lang
når den gamle gartner sang
Plante smil og plante solskin
plante sang i alle sind
Skabe hverdag om til fest
og lukke lys og glæde ind

Den gamle gartner

Når jeg ser de røde roser
med den dybe, dunkle glød
Må jeg smile, skønt jeg ved
den gamle gartner nu er død
Han gik stille bort fra verden
bort fra lykken, bort fra smerten

Alle kirkeklokker klang
og det var som om de sang
Plante smil og plante solskin
plante sang i alle sind
Skabe hverdag om til fest
og lukke lys og glæde ind
Når det sker for mig at jeg bli'r
både trist og kold og grå
Husker jeg den gamle gartner
og de ting han troede på
Selvom sorgerne er slemme
får en sang mig til at glemme
Jeg har lært det gang på gang
af den gamle gartners sang
Plante smil og plante solskin
plante sang i alle sind
Skabe hverdag om til fest
og lukke lys og glæde ind

Tekst: Allan Hondé (Thøger Olesen)
Melodi: Ott Wieling


2 comments:

Anonym sagde ...

melodi:Otto Franckert

tosommerfugle sagde ...

Tak for henvisningen. Det undrer mig lidt at der åbenbart er uklarhed om musikken er af Otto Francker eller Ott Wieling.

Da jeg fandt den uforkortede tekst (inklusive verset om den gamle gartners død), stødte jeg så vidt jeg husker ikke på andre navne end Ott Wieling, så jeg gik bare ud fra at det var sådan.

Når jeg nu prøver google på begge komponisters navne, sammen med teksten, kan jeg godt se at der er mange som nævner Otto Francker, men der er lidt flere som nævner Ott Wieling.

Umiddelbart fandt jeg ikke noget om et samarbejde. Mon det er fordi de begge har lavet hver sin melodi til teksten?

Logo sommerfugl