Logo sommerfugl

onsdag den 5. maj 2010

Konen til pædofil fra Sorø begik selvmord før dommen

En aktuel, og ret grim retssag handler om en 70-årig lastbilschauffør fra Sorø. Han er tiltalt for seksuel misbrug af 9 piger, fra 3 år og opad, over en periode på 41 år startende i 1968. Det drejer sig om piger som han havde "adgang" til i familie, nabolag og vennekreds.

En steddatter. Døtre af en svigerinde og et vennepar. Hans søns tre-årige datter, og en retarderet pige på ni år. Små piger nær hans bolig og hans arbejdsplads. Vold, sexmisbrug, voldtægt, stearinlys, befamlinger og andre krænkelser. Overgrebene skete i alt fra et drivhus, soveværelset, på køkkenbordet, i et sommerhus og i en lastbil. Grusomme historier.

På tæerne

Ud over hvad aviserne fortæller, har jeg ingen viden om sagen, men dens karakter gør at der må være en kras virkelighed bag hvad der er kommet frem. Noget som netop styrker min formodning her er måden som manden afviser anklagerne.
Hvordan skal jeg kunne have gjort det, når der hele tiden er folk i nærheden

Det er det pure opspind. Pigerne har gode fantasier
Han indrømmer dog at have haft hånden ned i bukserne på en steddatter, og brød hulkende sammen da han blev udspurgt om anklagerne for at han havde misbrugt hende med et stearinlys.

For mig lyder hans modargumenter som en måde at prøve at fortrænge tingene på, og fornægte virkeligheden. Misbrug af børn foregår netop oftes når der er andre som ikke er langt væk. Og især afvisningen ved at henvise til "gode fantasier" er helt ude i hampen, når det er mange børn og mange år.

Kort sagt: Føj for den lede satan. Og han er endda ikke katolsk præst.

Retten i Næstved

Han blev dømt for det hele, men den ankede dom lyder dog "kun" på 3½ års fængsel. Jeg vil dog ikke få det mindste ondt af ham hvis der skulle vise sig at være medfanger, som vil gøre en indsats for at opholdet bliver ret ubehageligt. Sådanne historier er jo hørt før, når det handler om pædofili og sexmisbrug af børn.

På en måde synes jeg at noget af det mest skræmmende er at det har kunnet fortsætte i så mange år, og tilsynladende med de fleste af de piger som den 70-årige har kunnet få fingrene (og andet) i. Der må have været nogen som har set eller fornemmet noget. Og foretrukket at ikke at tænke for dybt over det. Foretrukket at holde kæft.

En sørgelig side af sagen er at mandens kone gennem 42 år begik selvmord under retssagen. Sagen tog meget hårdt på hende, og hun fik psykiske problemer. Det må jo også have været ualmindeligt grimt. Og alle sagerne skete mens de to var gift. Jeg nægter at tro på at hun var helt uvidende om at der foregik noget, også selv om hun vel ikke har haft overblik over omfanget. Ikke var helt opmærksom på hvor mange piger det var, hvor vedholdende, langvarige og grove overgreb der skete.

Men da sagen kom offentligt frem kunne intet skjules længere. På en eller anden måde kan jeg godt følge at hun psykisk revnede helt, når det gik op for hende at hendes mand var sådan et svin, og at hun kunne have gjort noget for at mindske skaderne. Hvis hun havde turdet. Hvis hun ikke havde ladet stå til, og undskyldt manden med at det nok ikke var så galt - eller hvordan hun nu har fortrængt det.

Og flere af de ni misbrugte piger, som nu er voksne, må have fået ganske alvorlige problemer med i livet, som de kan have meget svært ved at frigøre sig fra. Jeg håber at de får hjælp. Men det vil nok være for meget at håbe på at svinet, der stadig er beskyttet af navneforbud, siger undskyld.

Pedobear & Powerpuff Girls

Ekstra Bladet:
Sjællandske:


2 comments:

Deborah sagde ...

Jeg forstår slet ikke, hvordan man med god samvittighed, kan have et retssystem, der giver ham så lille en straf. Jeg synes, han skulle have haft 10 år! Jeg har INGEN nåde for sådan nogle sving. Som du siger, føj for den lede.

Konen, tjah, man kan jo kun gisne om, hvilken personlighed, hun evt. har haft. Og ja, man kan godt forstå, det er blevet for meget for hende. Det kan nok ikke blive meget værre, også derfor straffen er ALT for mild.

tosommerfugle sagde ...

En hårdere straf synes jeg også havde været rimelig, men jeg er bange for at det ikke hjælper på noget. Ikke på manden der åbenbart er udenfor "pædagogisk rækkevidde", og heller ikke som afskrækkelse. Derfor også mit "håb" om at han får medfanger som gør fængselsopholdet meget surt.

Reelt så jeg hellere fokus på straf til dem som "lod det ske". Der er adskille indikationer af at nogen "opdagede" en del af episoderne, og så holder den slet ikke når de tilsyneladende "foretrak" at gå ud fra at det bare var spredte enkelt-episoder.

En straf til de passive omkring forløbet kunne sætte fokus på at det er ansvarspådragende ikke at gribe ind overfor sådanne forbrydelser.

Jeg er tilbøjelig til at tolke konens selvmord som at hun dømte sig selv for sin passivitet. En dødsdom. Men det er jo ikke lige den form for "straf" der egner sig til at få andre "sofa-vidner" på mærkerne....

Logo sommerfugl