Logo sommerfugl

søndag den 27. februar 2011

Anja slog sin mor ihjel, sådan da ...

Jeg ser at DR bringer en historie om en anonym "Anja", der stod i en meget tung situation med sin kræftsyge og lidende mor.

Der var ingen udsigt til helbredelse, kun smerter. Moderen ønskede ikke at afprøve hvor længe det kunne trækkes ud.
Kan du klare dette her for mig?
Anja endte med at give døden til den mor som havde givet hende selv livet. De havde i god aftalt at Anja, med sin sundhedsfaglige uddannelse, skulle hjælpe hvis det blev for slemt med det lange forløb. Et kraftigt smertestillende middel kunne sikre døden i løbet af en halv time.
Den nat siger jeg til hende, at når jeg har givet hende sprøjten, så vil hun ikke vågne op igen. Jeg fortæller hende også, hvad der er i sprøjten, og hvad der vil ske.
Et udmarvende sygdomesforløb blev afsluttet ... og kan nogen pege på at Anja havde kunnet gøre noget bedre? Hvad?
Jeg tænker over det, men jeg har ingen skyldfølelse over, at jeg har slået et andet menneske ihjel. Jeg ville bare ønske, at det ikke havde været op til mig. At der var andre professionelle, som kunne have efterkommet min mors ønske.

Jeans Bed by Joanna Walsh

Jeg vil dog gå lidt i rette med at omtale det som at Anja "slog sin mor ihjel", og i stedet betegne det som et selvmord. Velovervejet og rationelt. Selvfølgelig kan jeg ikke vide præcis hvordan det skete, men jeg vælger at tro på at moderen havde gjort det hele selv, hvis hun havde været i stand til det.

Men hun havde brug for hjælp til alt, altså også det "rent praktiske" omkring at få lov til at afslutte sit eget liv. Det var moderens vilje, og Anjas hjælpende hånd. Det var, i ordets reneste betydning, aktiv dødshjælp - noget grundlæggende andet end "eutanasi". Fokus skal være på hjælpen og ikke på detaljerne i handlingen.

Stor ros til "Anja".

Solnedgang og plask

Hvis moderen selv havde haft fingerkræfterne, tvivler jeg stærkt på at nogen havde set det som strafbart at Anja ikke påtvang sin mor at "leve" videre. Ved at handle mens kræfterne var der endnu, havde hun ikke udsat sin datter for risikoen for fængsling. Selvmord i god tid. Havde det været bedre? Mange gør det.

Selvfølgelig havde det været ideelt om moderen i tryghed kunne have udbedt sig muligheden i god tid, uden at det skulle holdes i det skjulte. Aktiv dødshjælp handler nemlig ikke om at dø, men om at undgå risikoen for at være fastlåst i en skæbne værre end døden. Det havde givet chance for en lidt senere dødsdato. En lidt bedre afsked. En mere værdig afrunding af livet.

Der er ingen grund til at frygte døden, men der kan være grund til at frygte den sidste stump af livet.

2 comments:

Amalie sagde ...

Hej (:
Vi er tre piger der laver en skole opgave, om narkomaner. Derfor vil vi spørge dig om vi må stille dig nogle spørgsmål om narkomani ? Hvis ja må du meget gerne skrive din e-mai.
Hilsen Emilie, Thea og Amalie.

tosommerfugle sagde ...

Narkomani lyder som et godt emne at bruge som vej til at se på nogle problemstillinger. Selv om det ikke noget er som jeg har været i direkte berøring med, hindrer det mig ikke i at have nogle holdninger og en vis forståelse.

Så kom bare an :-)

Email adresse tosommerfugle@gmail.com

Hilsen, Johnnie

Logo sommerfugl