Logo sommerfugl

onsdag den 18. april 2012

Harald Slott-Møller: Primavera - forår

Primavera af Harald Slott-Møller, 1901

Oliemaleriet "Primavera", som kunstneren Harald Slott-Møller malede i 1901, er udstillet på "Kunsten - Museum of Modern Art Aalborg". På deres hjemmeside præsenteres maleriet med teksten:
Det er forår i Italien. Solen er ved at gå ned over bjergene ved Fiesole nord for Firenze. Et ungt par sidder bænket ved et bord og venter på deres aftensmåltid. Kvinden byder manden at drikke af sit vinglas, og han ser henført på hende. Men billedet handler om mere end den forelskelse, man umiddelbart ser. Der henvises også til den ældgamle syndefaldsmyte, historien om Adam og Eva, hvor kvinden frister manden og derved bliver årsag til menneskets ulykke. Harald Slott-Møllers malerier er symbolistiske, og deres fint ornamenterede overflade dækker over flere lag af betydning.

Som symbolistisk billede rummer værket en mængde symboler som inviterer til analyse og tolkning. Det forår som billedet omtaler, må være udtryk for en begyndelse på noget nyt. Umiddelbart set handler det om forelskelse og kærlighed. To mennesker der kunne danne par, og få et godt liv sammen. Som jeg fortolker det er det dog langt fra så enkelt.

Det er meget rimeligt at tolke ud fra kristendommen, og myten om syndefaldet. Eva frister Adam med æblet, der her er skiftet ud med et glas rødvin. Hun frister ham med sine røde læber, blussende rødmossede kinder og hun har kærlighedens røde farve på sin halskæde. Hvis han tager mod vinen og kærligheden, tager han mod et menneskeliv med livsglæde og sex. To glas er hældt op, men hans står urørt på bordet. Hun inviterer ham til at give slip. Smage vinen og livet.

'Adam' fra Primavera af Harald Slott-Møller

Der er dog lige et lille problem. Adam er katolsk præst, og har altså svoret et "helligt" løfte om at leve i cølibat, uden at måtte gifte sig eller bare have lyster. Syndefaldet er en kirkelig forestilling, ikke noget virkeligt. Bag ham ligger kirken i den nedgående sols stråler. Hans ansigt ligger i skygge, og det tunge hovede støttes af den hånd som kunne tage imod kvinden og fristelsen. På lillefingeren har Adam en stor signetring, som symbol på hans værdighed og kald som præst.

Hans side af bordet rummer flasker med olie og eddike. Indenfor kristendommen kunne olien symbolisere døden, som i "den sidste olie". Eddiken kunne symbolisere Jesus død på korset, hvor evangeliet siger at han fik budt den sure drik på en svamp. Salatskålen giver heller ikke megen næring. Hans dragt er dystert sort. Kontrasten er kraftigt markeret.

'Eva' fra Primavera af Harald Slott-Møller

Eva frister ham stærkt, med sit lys og sin livsglæde. Hun rækker ham hånden. Bag hende står et frodigt frugttræ, måske appelsiner. Eller måske kundskabens træ. På hendes side af bordet er livets vand, det daglige brød, vitaminrige citroner, og en stor flaske chianti vin. Hendes smukke hvide kjole matches af den blomstrende busk bag hendes arm, og af dugen på det bord som kunne blive symbolet på et liv sammen. Men så må han give afkald på det job og den særstatus som kirken giver ham, som Guds repræsentant på jorden. Er det en synd at dyrke livets og kroppens glæder? Adam og Eva.

De to mennesker kan også ses som symboler på døden og livet. De er modsætninger, men har brug for hinanden. Et godt og kærligt par. Salt og peber. Eller de kan ses som symboler på at kirken bygger på døden og det mørke; i modsætning til livsglæde og nydelse. En nødvendig forening. Tør han tage imod foråret og den dejlige kvinde? Livets glæde og smerte. Tør kirken livets lys?

Dengang billedet blev malet var der et forår på vej, som optøning af kirkens vinter. Viden og tanke blomstrede, og var ved at fortrænge kirkens dystre regime over liv og død, mennesker og kærlighed. Ligestillingen var begyndende, i stedet for at kvinden var mandens underdanige tjener. Vover kirken foråret?

Primavera.


8 comments:

Charlotte sagde ...

Jeg kan godt følge analysen, men lige i det her tilfælde, synes jeg faktisk det er lidt synd, fordi den kommer lidt i vejen for den gode stemning i billedet, som jeg ikke kan stå for. Var på Kunsten i påskeferien og ville faktisk have købt plakaten der i den anledning, for jeg har altid syntes godt om det billede, men blev afledt af en påskeæggejagt i skulpturhaven som trak i ungerne. Det er et rigtig godt køkkenbillede eller til at hænge over spisebordet. Der er sådan en god stemning i det. Situationen er romantisk og ferieafslappet. At drikke vin sammen ude i det fri, i eksotiske, varme, duftende omgivelser. Der er intet andet end nydelse over situationen. Nærhed og enkelthed. Afslappet og uforpligtende. Hvad mere kan man ønske sig? Tror faktisk jeg vil cykle forbi og købe plakaten i morgen..... jeg ved lige hvor det skal hænge... :-)

tosommerfugle sagde ...

Analyse af kunst fortæller mere om den analyserende, end om billedet. Og selvfølgelig vælger jeg at bringe billede fordi jeg kan tolke det ind i temaerne på bloggen her.

Billedet er rigtig godt fordi det også kan opleves som impressionistisk billedet, med fokus på lyset og den gode stemning. Harald Slott-Møller arbejdede ikke en bastant morale ind i billedet, men lader det være op til tilskueren at se foråret.

Her hæver værket sig over mere ligefremme symbolistiske billeder, som søger at formidle et budskab og måske en belærende morale.

Det er lykkedes for Harald Slott-Møller at indarbejde symbolerne som naturlige dele af det billede som hylder romantik og nydelse. Men jeg er ikke i tvivl om at han har udvalgt sine elementer med stor omhu, som når en digters strofer kan læses i flere lag.

Måske stiller han det skjulte spørgsmål "behøver livet at være mere kompliceret end det her?", samtidig med at han netop viser hvordan andre ting kommer i vejen for nærheden og enkelheden.

Og god fornøjelse med billedet. Det vil pynte på væggen :-)

Anonym sagde ...

Hvad er perspektiveringen til billedet?

tosommerfugle sagde ...

Perspektivering må afhænge af hvilken vinkling du vil udforske, forår, kærlighed, kristendom eller noget andet... I slutningen af blog indlægget er der links til samlinger af andre, som måske kunne være muligheder.

Katrine sagde ...

Hej Johnnie.

Jeg har to spørgsmål, som jeg håber, at du vil hjælpe med at svare på.
Først og fremmest, hvorfra har du dine informationer om maleriet?
Jeg er ved at analysere maleriet til min dansk eksamen, og jeg kan derfor vildt godt tænke mig at læse det :-)
Derudover vil jeg spørge dig, om du ved hvor billedet er blevet malet. Jeg står i den situation, at jeg muligvis ikke kan gå til eksamen med dette maleri, da min lærer er bange for, at det ikke må bruges, da motivet ikke er 'dansk', selvom kunstneren er dansk.
Jeg håber at du kan hjælpe mig.

Mvh
Katrine Kirkebække

tosommerfugle sagde ...

Hej Katrine,

Som jeg skriver, har jeg citeret referencen til "forår i Italien" fra hjemmesiden fra Kunsten (link under billedet), hvor maleriet er udstillet. Og dette virker meget troværdigt, med landskabet, stilen for bygningen til venstre, chianti vinflasken, og træet til højre.

Sammen med hustruen Agnes var han flere gange på rejse til Italien, bl.a. også i nærheden af den tid hvor kunstværket her er udtænkt og malet. Den Italienske inspiration er tydelig, men jeg ved ikke hvor han geografisk befandt sig da billedet her nåede lærredet

Så vidt jeg husker så jeg engang noget med en fra familien, måske en bror, var model for manden på billedet, og det kan da også siges at han snarere ligner en med nordeuropæiske genetiske rødder, sammenlignet med at have sin oprindelse omkring Middelhavet. Men om det gør det "dansk nok" skal jeg ikke prøve at vurdere.

Ud over citatet, er mine udlægninger mest udtryk for min fortolkning af de mange symbolistiske detaljer, den situation som er afbildet, og hvordan det kan passe sammen med strømninger omkring århundredeskiftet dengang. Men det kan jo ikke lade sig gøre at tolke en historie og større perspektiv ind i et kunstværk uden at dette også formes af tankegang og livssyn hos den der analyserer, her mig. Så jeg vil da ikke hævde at sidde med "den rigtige" forklaring om billedets budskab og morale.

Mvh. Johnnie

Anonym sagde ...

Hej Johnnie

Jeg er ved at analysere maleriet til min dansk eksamen, og jeg blev lidt i tvivl om, hvad budskabet i dette maleri er. Har du eventuelt et bud på dette? Jeg vil desuden gerne perspektivere dette maleri til et andet værk (det behøver ikke nødvendigvis at være et maleri). Jeg vil gerne perspektivere til et andet værk, som har det samme tema. Har du et bud på, hvad dette kunne være?
Jeg håber, at du kan hjælpe mig!

MVH
Katrine

tosommerfugle sagde ...

Budskab bliver vel altid en personlig fortolkning, med mindre billedet præges af en morale så tung at det bliver opdragende. Som jeg har gjort rede for, ser jeg (i min tolkning) en masse symboler som peger kritisk på kristendommen, dens dogmer og til tider meget bastante opfindelser af moralske absolutter. Værket er netop fra en tid hvor tidligere tiders kirkelige "monopol for sandhed" er under angreb, således at mere frie måder at være menneske på vinder udbredelse. Altså at kristendommen og kirken bliver rubriceret som noget gammeldags og restriktivt, der ikke skal bestemme over mennesker.

Jeg kunne forestille mig at den katolske kirkes sære forestilliger om præster i cølibat har været en stor faktor i at for mange af disse mænd i deres normale "kødelige lyster" har forgrebet sig på menighedens medlemmer, især de børn som kan være nemmere at presse og true. Ikke at jeg tror at Harald Slott-Møller har tænkt denne tangent ind i sit kunstneriske arbejde her, blot et eksempel på at kirken (som sædvanligt) er langt bagude i forhold til samfundets udvikling og frigørelse fra fortidig filosofi.

Jeg er jo tilbøjelig til at se kunstværket som en parafrase over den bibelske syndefaldsmyte, med den væsentlige ændring at der ingen synd er, ud over i kirkens dogmer. Eva er ikke længere oprindelsen til arvesynden, men snarere et udtryk for livets glæder. Altså hvis Adam tør give slip på det tunge, sorte, og destruktive der ligger i at være jordisk repræsentant for den brutale og meget fordømmende gudsfigur i gamle bronzealderskrifter.

Dette er et budskab som jeg synes er plausibelt i forhold til billedets indhold og tidsmæssige oprindelse. Men jeg skriver med omhu "et budskab" i stedet for "budskabet", da billedets kvaliteter giver "plads" til fortolkninger i andre retninger. Jeg kunne forestille mig en indædt katolik vende mange af mine værdier og vægtninger på hovedet.

Perspektivering er et punkt hvor jeg ikke har nok fornemmelse for moderne danskundervisning til at være sikker i hvilke forventninger der er til hvordan det skal angribes, men jeg ville nok kunne være fristet til at se på andre måder at tage fat i mytologien omkring synd, moral og det gode liv. Jeg kan ikke lige pege på et bestemt konkret værk, men kommer til at tænke på at jeg her på bloggen har taget fat i malerier af L.A. Ring, hvor jeg ser tilsvarnede strømninger omkring modernisme og religionskritik, hvis du lige bladrer tilbage til ældre indlæg.

Logo sommerfugl