Logo sommerfugl

mandag den 11. februar 2013

Mange selvmord på valentinsdag?

Amor i selvmordstanker, retter pilen mod sig selv

"Hvorfor begår mange selvmord valentinsdag?"

Denne undren er blandt hvad jeg ser på mine blog statistikker. Jeg kan selvfølgelig ikke vide hvem, men kan se at Google får sådanne spørgsmål. Det er blandt flere forskellige søgninger, der går på en kobling mellem selvmord og valentinsdag. Jeg ser også spørgmål om selvmordsrate, antal selvmord på "de elskende helligdag".

Svaret er ganske enkelt at det er en myte. Der kan siges meget skidt om valentinsdag, men den er ikke noget særligt omkring selvmord. Sandheden er lidt kedelig, at det såmænd blot er endnu en af de vinterdage, hvor der er lidt færre selvmord end årsgennemsnittet. Højsæson for selvmord er foråret. Hvis jeg skulle føle at jeg havde brug for at begå selvmord, villet jeg nok undgå valentinsdag, det kunne blot give alt for mange misforståelser.

Plys-frøer, der kysser

Det er lidt sjovt hvordan sådanne myter opstår. Jeg gætter på at det må være ud fra en overforenklet forestilling om at selvmord er når nogen er meget trist og ked af det. Og en som savner en kæreste, må da blive ked af det når de andre render rundt og leger "vi er så romantiske". Måske så ked af det, at det bliver til selvmord.... Medierne er ofte med på at formidle den slags vandrehistorier.

Muligvis er der da nogen som bliver mindet om deres savn, når de ikke kan deltage i løjerne. Men så er der en ganske konkret årsag, og der er langt fra eventuelle tårer til selvmord. Så tror jeg at dagen egner sig bedre til en køkkenrulle og en romantisk komedie på skærmen.

Årsagerne til selvmord er langt mere komplekse, og det kan snarere være et problem ikke at have nogen håndgribelig grund til at være ked af det.


0 comments:

Logo sommerfugl