Logo sommerfugl

onsdag den 27. november 2013

Jane Marie Hoffmann vil have lov at dø med værdighed

Jane Marie Hoffmann med sin mand, Kim

Ude og Hjemme fortæller en historie om den 53-årige Jane Marie Hoffmann fra Rodskov nord for Århus, som lider af den uhelbredelige sygdom ALS. Foreløbig er det "kun" blevet til at hun er er nødt til at bruge kørestol, for under tre måneder siden kunne hun stadig gå. Fremtidsudsigterne er helt klare, lammelser der langsomt breder sig, indtil kroppen ikke kan mere. Døden. Sådan vil Jane ikke dø, hun holder på sin værdighed. Hvis hun ventede til hun blev 100% afhængig af respirator, kunne lægerne i Danmark hjælpe hende med at dø, fordi den meget aktive handling med at slukke for maskinen (under bedøvelse) eufemistisk kaldes for "passiv dødshjælp".

Gennem Landsforeningen En Værdig Død har hun fået kontakt til den velgørende organisation Dignitas i Schweiz, som formidler hjælp til selvmord indenfor rammerne af den humane Schweiziske lovgivning. Det vil sige at en læge kan ordinere Pentobarbital, som er et gammelt sovemiddel der i "passende" overdosis giver en sikker og smertefri død. Det er ikke hvad mange tænker på som "aktiv dødshjælp", da Jane skal selv kunne drikke den dødelige barbiturat-dosis.

Planen er at Jane, sammen med sin mand Kim samt hendes voksne børn Rikke og Rune tager den sidste rejse om ca. tre måneder, nu hvor lægerne i Schweiz har godkendt ansøgningen. Tiden afhænger selvfølgelig af hvordan sygdommen og livet udvikler sig, det er jo ikke ligefrem fordi hun ønsker sig at dø. Men sygdommen udvikler sig ret hurtigt, sammenlignet med at en del andre kan have den i mange år.
Der er ikke noget, jeg hellere ville, end at leve videre – men ikke for alt i verden. Jeg vil have lov at dø med værdighed. Det er derfor, jeg har sagt ja til at medvirke i denne artikel. For at sætte fokus på aktiv dødshjælp. Det skal vi også have i Danmark. Det er forkert, at man er nødt til at rejse ud af sit eget land, når man er så syg, som jeg er.

[...]

At ende som en grønsag er ikke værdigt, hverken for den syge eller for de pårørende. Til de, der siger til mig: ”Hvordan kan du gøre det,” svarer jeg: ”Hvad ville du selv gøre?”

Ude og Hjemme, Aktiv dødshjælp:

Rikke Kimie Andersen, selvportræt

Datteren Rikke Kimie Andersen, som har været med i tv-programmet Paradise Hotel, har skrevet om baggrunden på sin blog. Et enkelt citat:
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi jo klart er for at aktiv dødshjælp bliver legalt i Danmark. Hun og vi andre ville ønske, at vi havde et system ligesom i Holland, hvor ens egen, praktiserende læge kan komme hjem til en og give en sprøjte. Det ville være meget mere humant, at den syge dør i eget hjem med fred, ro og ikke mindst tryghed - i stedet for at skulle rejse den lange vej, når omstændighederne er som de er. Det er meget forkert efter min mening.
På bloggen skriver hun en del om situationen, hendes tanker og reaktioner. God læsning, også ud over følgende udvalg af indlæg:

Jane Marie Hoffmann med sin datter, Rikke Kimie


1 comments:

tosommerfugle sagde ...

Alle tiders julegave

Jane Marie Hoffmann er glad, fordi hun nu ved at hun har sin udvej, og kender datoen for sin død. Planen er at hun forlader livet torsdag den 9. januar 2014, med fuld støtte fra sin mand og sine børn.

Rent praktisk er planen at hun i stedet for at skulle prøve at drikke den dødelige dosis, får den via en sonde. Hun skal selv trykke på knappen, der udløser at hun endelig kan få "den evige søvn".

Som hun siger:
Man skal elske livet for at gøre det, jeg gør. Livet er dejligt – men ikke, hvis man bare skal sidde som en grønsag.

Som sådan er jeg ikke bange. Jeg ved, at jeg kan gennemføre det. Jeg føler heller ikke, jeg mangler at sige eller gøre noget. Jeg har sagt det, jeg ville, til dem, jeg elsker, og skrevet de breve, jeg skal.

Jeg har sagt til dem allesammen, at de skal huske mig, som jeg var, da jeg var rask.


Hun håber at hun kan være med til at få mere humane love i Danmark, så andre i en lignende situation ikke skal på en lang og anstrengende rejse, for at afslutte livets rejse.

Ude og Hjemme:
Jane tager sit liv den 9. januar

Logo sommerfugl